Kundeinformation
Hos Nordjyske Jernbaner bringer vi dig hurtigt og sikkert frem med op til 120 kilometer i timen. Tag plads i vores moderne Desiro- og Lint-tog og nyd et pusterum eller brug vores gratis internet ombord.
Oplysninger om køreplaner, takster, billetter, priser, rejseregler m.m. findes på NTRejse.dk. Køreplaner findes også i Nordjyske Jernbaners (NJ) tog og på Rejseplanen, og det fremgår også, hvornår togene kører fra det pågældende standsningssted, på informationstavler på perronerne fremgår det.
Køreplanerne er så vidt muligt tilgængelige 3 uger før et ordinært køreplanskifte. Ved sporarbejde og lignende midlertidige ændringer vil de nye køreplaner så vidt muligt være tilgængelige 1 uge før, at ændringen træder i kraft.
Ved køreplansændringer vil der blive informeret på NTRejse.dk og på informationsskærme i toget. Ved pludseligt opståede ændringer orienteres på standsningssteder via skærme og/eller højtalerudkald.
Under rejsen annonceres næste standsningssted vis informationsskærme og højttalerinformation.
Nordjyske Jernbaners tog standser ved alle standsningssteder. På strækningerne Hirtshals – Hjørring og Skagen – Frederikshavn, standes der dog kun, hvis der er trykket for stop inde i toget eller på perronen
Punktlighed og trafikinformation
Ifølge NJ’s kontrakt med NT, er et tog rettidigt når det ankommer til et standsningssted senest 02:39 minutter efter det oplyste tidspunkt i køreplanen. Ifølge samme kontrakt er et tog aflyst, hvis afgangen ikke gennemføres.
Nordjyske Jernbaners mål for rettidighed er 97,0, hvilket svarer til, at 97 % af togene skal være rettidige. Rettidigheden måles på nogle udvalgte registreringsstationer, så der opnås et retvisende billede af regulariteten. Nordjyske Jernbaners rettidighed offentliggøres på NJ.dk en gang årligt.
I forhold til normalkøreplanen kan der forekomme planlagte ændringer, der annonceres via informationstavler i tog, opslag på stationer, NTRejse.dk, NJ.dk og så vidt muligt Rejseplanen.
Ved akut opståede ændringer i trafikafviklingen annonceres dette ved højttaler udkald i toget, information på hjemmesiderne NJ.dk og NTRejse.dk og evt. trafikradioen, hvis det er relevant.
I tilfælde, hvor planlagte ændringer gør, at normalkøreplanen ikke kan gennemføres helt eller delvist udarbejdes særkøreplaner hvoraf ændringer og evt. erstatningsbefordring fremgår. Sådanne ændringer planlægges så vidt muligt til udførelse i perioder, hvor det generer vores passagerer mindst muligt.
Mobiltelefoner, computere med videre
Det er tilladt at bruge mobiltelefoner, computere med videre, hvis der tages hensyn til øvrige kunder og personalet.
Hvis der afspilles musik, film og lignende, skal der bruges høretelefoner. Personaler kan bede kunden om ikke at benytte sådanne enheder, hvis det efter personalets vurdering er til gene.
Tilfredshedsundersøgelse blandt kunderne
Nordjyllands Trafikselskab (NT) laver en kundetilfredshedsundersøgelse i NJ’s tog en gang i kvartalet. Kundeundersøgelsen foregår ved, at en interviewer fra NT’s samarbejdspartner kommer rundt i toget og stiller spørgsmål til kunderne. Der spørges bl.a. om følgende ting:
- Togets overholdelse af køreplanen
- Mulighed for siddeplads
- Siddekomfort
- Togpersonalets service og fremtræden
- Indeklima i toget (temperatur, udluftning, træk mv.)
- Indvendig rengøring i toget
- Indvendig vedligeholdelse i toget
- Støjniveauet i toget (fra motor, ventilationssystem, døre m.m)
- Information i toget om næste stop (display og udråb)
- Rejsetiden for denne tur
- Togets afgang- og ankomsttidspunkter
- Antallet af afgange på denne togrute
- Information ved forsinkelser og udgåede ture
- Information ved stationerne
- Venteforhold ved stationerne
- Muligheder for omstigning til andre ruter
- Ventetiden ved skift til andre tog eller busser
Spørgsmålene besvares på en skala fra 0 – 10, hvor 0 er meget utilfreds og 10 er meget tilfreds.
Resultaterne samles af NT og offentliggøres minimum én gang årligt på: https://www.ntrejse.dk/om-nt/kundeundersoegelser
NJ er forpligtet til at følge op på forslag til forbedringer fra kunderne og evt. gøre tiltag i forhold til resultatet af kundetilfredshedsundersøgelserne.
Klager, refusion og erstatning
NJ’s kunder kan klage over forhold vedr. NJ’s togdrift ved skriftlig henvendelse til NT. Der er en sagsbehandlingstid på op til 14 dage, hvorefter der fremsendes skriftligt svar. I sagsbehandlingstiden vil henvendelsen bl.a. være i høring hos NJ.
Alle henvendelser registres og listen over kundehenvendelser gennemgås en gang årligt i samarbejde med NT. NJ foretager løbende justeringer når/hvis det er muligt i forhold til driften.
Ved driftssvigt som fx større forsinkelser eller aflyste tog, er der forskellige garantiordninger, som man kan benytte. Reglerne for disse fremgår af www.NTrejse.dk . Hvis garantiordningerne sættes i af kraft (ved. Fx naturkatastrofer, force majeure og lign) vil det fremgå af www.NTrejse.dk
Regler for refusion og erstatning fremgår derudover af de landsdækkende rejseregler.
Er man uenig i en afgørelse på en henvendelse, kan man klage til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.
Ris eller ros?
Hvis du har ris eller ros ift. togdriften, skal du henvende dig skriftligt til Nordjyllands Trafikselskab (NT). Du kan enten skrive et brev eller udfylde det ris-og-ros-skema, som findes på NT’s hjemmeside.
Klik her for at gå til ris-og-ros-skemaet
Har du et godt forslag eller en god idé, må du meget gerne kontakte os på nj@nj.dk.